Når der er brug for en doktor til it-udstyret
Når der er brug for en doktor til it-udstyret, er det vigtigt, at man ved, hvor man skal henvende sig. Der er mange aktører på markedet for it-support og det er selvfølgelig afgørende, at den leverandør man som kunde vælger, er kompetent til at løse lige netop den opgave, man står overfor.
Mange holder fast i den samme it-leverandør dag efter dag, år efter år. Og det kan der selvfølgelig være mange gode grunde til. De vigtigste er jo som kunde nok, at man er tilfreds med den service man får og at kemien mellem kunde og leverandør harmonerer godt. Og det er jo bestemt også nogle gode grunde til at bibeholde et længerevarende og godt forhold.
Men ind i mellem kan der forekomme situationer og opgaver, hvor der kan være god fornuft i at se sig om efter alternativer til den normale leverandør. Det vil typisk være en god idé, når den opgave, som skal udføres ligger udenfor den faste it-konsulent kompetence område. I det tilfælde vil det ikke give den store mening at holde fast i, at det er den sædvanlige leverandør, som skal udføre opgaven. Det kan både blive for dyrt, for langsommeligt og måske får man endda også en dårligere løsning, hvis man insisterer på, at bruge den normale ”doktor” til alle opgaverne.
I stedet for dog helt at sætte den gode samarbejdspartner ud på et sidespor, når hans kvalifikationer bliver udfordret, kan det være en god idé at bruge ham som tovholder på det nye projekt. Hvis det er en god og mangeårig samarbejdspartner, besidder han uden tvivl en masse vigtig viden om det it-system, som den nye leverandør skal udbygge og derfor kan den faste samarbejdspartner være guld værd, at have med ind over opgaven.
Det er også altid en god idé at have en man stoler på til at overvåge at alt foregår korrekt, når der skal indføres nye ting i virksomheden. Og her får man næppe nogen bedre hjælper, end den it-konsulent, som kender systemet til bunds, og som man har et godt og solidt forhold til. Samtidig er det også muligt, at den faste leverandør for så godt et indblik i det nye system, mens det indføres, at han efterfølgende vil kunne klare de mest almindelige daglige spørgsmål og opgaver, som uundværlig næsten altid opstår, når man ”piller” ved it-systemet i en virksomhed.